20március
2019

2019. március 20. - szerda

SAO MIGUELI "ROMEIROS"-OK (ZARÁNDOKOK) - HAGYOMÁNY, VALLÁS ÉS ÉRZELMEK

Sokféle érzés kavarog mostanában bennem az Azori-szigetekkel és Azori emberekkel kapcsolatban. Néha nagyon kedvesek barátságosak, de sokszor elég zárkózottak, elutasítóak az “ismeretlenekkel”. Fő jellemző itt a bizonytalanság és nagyon illik ide Petőfi Sándor: Pató Pál Úr című verséből való idézet  "Ej, ráérünk arra még!" gondolkodás. Valahol ez egy nagyon jó szemlélet,  bár minden kicsit lassabban megy, mint általában, de az emberek nem idegeskednek talán annyit, mint más nagyobb, nyüzsgő városokban és ez nagyon jó. Én is át szoktam venni ezt az szokást néha és otthon Magyarországon alig tudok visszakapcsolni a nyüzsgő “üzemmódba”. Ami még nagyon jellemzi az itteni embereket az a nagyon erős hit és a hagyományok tiszteletben tartása. Ez a bejegyzésem is egy ilyen érzelmekkel teli, hagyományról fog szólni.

Tegnap olyan dolgok történtek, amelyek nagyon megérintettek és talán alapjaiban még pozitívabbá formálták a képemet az itt élőkkel kapcsolatban. Egy eseményen megláttam és megéreztem a  szigeten élő emberek vallásosságát, hatalmas hitét, az egymás iránti (ez főleg az Azori emberek egymás közötti) szeretetét és a családok összetartó erejét, ami megmutatkozott néhány cselekedetben és tárgyakon keresztül is. Ez nagyon megérintő volt. A szigeten van egy zarándoklat ami a XVI. századtól, az 1522-ben Vila Franca do Campo városát ért hatalmas földrengéstől és az azt követő szeizmikus aktivitás idejétől datálódik.  A földrengés után az első romeirosok (zarándokok), azért indultak a zarándoklatra , hogy isteni védelmet kérjenek a földrengéssel kapcsolatos további események ellen és megbocsátást kapjanak a saját és mindenki más bűneiért. Minden év márciusában, 10-50 év közötti fiúk és férfiak (Romeirosok) 30-200 főig csoportokat alkotva az óramutató járásával megegyezően zarándokolnak körbe São Miguel szigetén.  A zarándoklat közben több mint 100 templomot és kápolnát látogatnak végig, vallási énekeket énekelnek és imádkoznak. Az öltözetük meghatározott és egyes zarándokok csoportban betöltött szerepe is. Mindig van egy vezetője a csoportnak és vannak egyéb tisztségeket betöltők is. Az öltözetük egységes. A hátukon (kockás) vállkendőt a nyakukban színes sálat és rózsfüzért viselnek a kezükben pedig egy speciális botot, amit mindig elhelyeznek a templom előtt ahová betérnek. 1 hétig tart a zarándoklat pirkadattól, alkonyatig gyalogolnak, ételt nem visznek magukkal. Este befogadó családokhoz térnek be megpihenni és vacsorázni. A fiatalok a zarándoklat közben az oktatásért a jobb gazdaságért imátkoznak általában valamint az egész Azori-szigetekért és Portugáliáért. Szigorú szabályai vannak annak is, hogy ki lehet zarándok fontos, hogy a csoport tagjai jó egészségi állapotban legyenek és tulajdonságaikkal, viselkedésükkel megfeleljenek Isten törvényeinek.
romeirosromeirosromeirosromeirosromeirosromeiros

Tegnap Ponta Garçában kirándultunk, amikor hangos énekre lettünk figyelmesek, amely a város központjában álló templomból szűrődött ki. Mi leültünk a templom elé és vártunk, hátha kideül kik énekelnek. Kisvártatva megjelentek a Romeirosok a zarándokok és egy helyi házba vonultak. Itt egy nagyon kedves lánytól megkérdeztem, hogy mi történik odabent mert láttuk , hogy mindenki ismerősként (mintha családtag lenne köszönti a zarándokokat). Elmesélte, hogy ez a családi nap, amikor a zarándokok családtagjai ételekkel készülnek a csoport tagjainak (akik már 1 hete zarándokolnak), amit együtt fogyasztanak el. A lány kedvesen meginvitált az asztalukhoz, de annyira családi, bensőséges volt a hangulat és körbelengett mindent a szeretet és a törődés, hogy nem éreztük, hogy idegenek itt helye lenne. Elérzékenyültem és a szüleimre gondoltam, akiket nagyon szeretek. Kértem, hogy a lány testvéréről aki zarándok engedjenek meg egy képet készíteni. A kép jól sikeült, nagyon kifejező lett. Köszönöm a zarándoknak és a családjának a kedves fogadtatást és a szeretetet még mindig ennek a hatása alatt vagyok.
romeiros gyerek

A másik dolog, ami ugyancsak tegnap a Vila Franca do Campo-ba történt kirándulásunk alatt történt. Sétáltunk a kikötőben és megláttunk egy hajót, aminek az orrára Jézus képe volt felfestve. Valahogy mikor ránéztünk a képre a remény, a segítség és a szeretet jutott eszünkbe. Rájöttem, hogy a vallás - még annál is jobban, mint azt én valaha  is gondoltam  - elengedhetetlen jellemzője a szigeteknek.
hajó jézussalhajó jézussal

Köszönöm Zsoltinak a segítséget a cikkhez!

Ha több, az Azori-szigetekkel kapcsolatos cikket szeretnétek olvasni, vagy csak értesülni szeretnétek a legfrissebb programokról újdonságokról innen Sao Miguel szigetéről, akkor kövessetek bennünket az
Azori Éden Facebook oldalunkon, az Edenazores Instagram oldalunkon vagy a http://www.azorieden.com/ blogon.

Forrás:
Fotók: Azori Éden

Megosztom
Rólam
Rita vagyok biológus mérnök és marketing manager. Az első utazásom az Azori-szigetekre annyira elvarázsolt, hogy néhány nap után eldöntöttem ideköltözöm. Mivel elég kevés adatot találtam magyarul a szigetekről, ezért elhatároztam, hogy indítok egy blogot, amiben próbálok minél több hasznos információt összegyűjteni és így segíteni az ideutazókat. A bloggal a célom még az is, hogy minél többen kedvet kapjanak egy azori-szigeteki kiránduláshoz. Nézelődjetek, kérdezzetek!!! Próbálok minden Azori kirándulással kapcsolatos kérdésre válaszolni!

Írj nekem

Kinek szól a blog?
Mindenkinek, akinek a bakancslitáján szerepel az Azori-szigetek vagy csak egy kicsit is többet szeretne tudni Sao Miguel szigetéről (főleg Furnasról) és az ottani életről. Azoknak is, akik esetleg egy szerelmes kikapcsolódáson vagy  nászúton gondolkoznak. A blog bejegyzéseivel és információkkal szeretném segíteni, hogy mindenki legalább azt érezze - amit én az első kirándulásom után - hogy ez volt élete legjobb kirándulása. Akik valamilyen ételallergiában szenvednek vagy szeretnék kipróbálni a helyi különleges ételeket vagy megtalálni a legjobb helyeket a vacsorájukhoz azok olvassák a Biolány az Azori-szigeteken részben lévő bejegyzéseimet.
És főleg a szüleimnek és a barátaimnak, hogy ne izguljanak, jól vagyok és élvezem az új életemet!